maandag 29 september 2014

Een koekje van eigen deeg

Het liefst bak ik taarten, maar omdat taarten duurder zijn en ik eigenlijk vaak niet eens de tijd heb om ze op te eten zijn ze niet altijd even praktisch. Daarom bakte ik dit weekend koekjes! Die kan ik lekker mee maar school nemen en veel van de ingrediënten had ik al in huis. Op Twitter kwam ik een plaatje van een soort van chocolate chip cookies tegen, maar dan met M&M's. Dat ging ik ook proberen!

Benodigdheden:
- oven
- beslagkom
- spatel
- lepels

Ingrediënten:
- 175 g bloem
- 1 tl bakpoeder
- 125 g zachte margarine
- 85 g lichtbruine basterdsuiker
- 5 el basterdsuiker
- 1/2 tl vanille-extract (Nee, dit smaakt niet naar vanille...)
- 1 ei
- 150 g M&M's 

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 190 graden Celsius. Vergeet niet de bakplaat uit de oven te halen als die daar in ligt...
2. Meng alle ingrediënten in een grote kom. Je kunt ook de M&M's pas in het mengsel drukken als je het in dotjes op de bakplaat hebt geschept. Dan zie je de M&M's beter. Hier kwam ik pas achter nadat ik de koekjes gebakken had. 
3. Vet twee bakplaten (wij hebben een hele grote oven en hele grote bakplaat dus ik had er maar één nodig) licht in. Ik had de goede voornemens om me braaf aan het recept te houden. Achteraf had ik beter eigenwijs kunnen zijn, want doordat ik in plaats van bakpapier te gebruiken de bakplaat had ingevet kregen m'n koekjes al snel bruine randjes. Ik raad dus aan bakpapier te gebruiken.
4. Schep volle eetlepels van het mengsel op de bakplaat. Leg ze niet te dicht op elkaar. Ook zou ik ze misschien nog een beetje platdrukken. Heb ik niet gedaan, maar ziet er denk ik uiteindelijk mooier uit.
5. Bak de koekjes in 10-12 minuten goudbruin. Niet te lang! Je hoeft niet te wachten tot ze hard zijn.
6. Haal de koekjes uit de oven en laat ze afkoelen.

Mijn koekjes zijn niet moeders mooiste, maar ze zijn wel lekker! 

Bak jij weleens koekjes? Wat vind jij lekker?









0 reacties:

Een reactie posten

 

braveblackbird Copyright © 2014 Powered by Blogger